2e paasdag open 10:00u - 17:00u

Warm op de motor terwijl het ijskoud is

Warm op de motor terwijl het ijskoud is

Z_Giovanni

Door Z_Giovanni

25 juni 2020

Er zijn nog steeds motorrijders die veel lagen dragen om warm te blijven. Als je kijkt naar isolatie, dan is het begrijpelijk dat die keuze wordt gemaakt. Echter mist het zijn doel als de producten niet van de juiste materialen zijn gemaakt. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je lichaamsvocht afgevoerd kan worden en niet in de kleding blijft zitten. Ook is het belangrijk dat de wind niet door de kleding kan komen.

Om te beginnen doe je er goed aan om op de huid een vochtregulerend thermoshirt en een vochtregulerende thermobroek te dragen. Deze onderkleding heb je nodig omdat deze producten het transpiratie vocht goed kunnen afvoeren van de huid. Hierdoor blijft je huid droog en koel je in de winter veel minder snel af, tijdens lange ritten. Met deze onderkleding heb je stap 1 gezet.

Gore-tex

Om in de winter warm te blijven op de motor is het erg belangrijk dat je kiest voor een waterdichte textiel motorjas

en een waterdichte textiel motorbroek.

Bij voorkeur kies je als je in de winter doorrijdt voor een Gore-tex motorjas

en een Gore-tex motorbroek.

Het verschil met een gewone textiel motorjas en motorbroek is het Gore-tex wind en waterdicht membraan.

Dit Gore-tex membraan heeft de hoogste functionaliteit als het gaat om wind en waterdichtheid, en ook ademt het Gore-tex membraan het beste.

Het wind en waterdichte membraan zorgt ervoor dat je droog blijft tijdens regen of sneeuw. Tegelijkertijd zorgt het membraan ervoor dat de wind niet door de jas of broek kan komen. De scherpe kou, die je in de winter vaak direct voelt als je buitenkomt, en bij rijwind nog veel kouder aanvoelt, komt niet door dit membraan.

Omdat er heel veel kou tegen de buitenkant van het membraan komt, koelt het membraan wel af. Het is daarom in de winter echt nodig, om de binnen voering in de jas te zetten of een zogenaamde "mid-layer" (middelste laag) te dragen. Zelf draag ik als mid-layer de REV'IT! Climate. Deze draag ik in plaats van de standaard binnen voering, dus TUSSEN de vochtregulerende onderkleding en de waterdichte motorjas. De reden dat ik gekozen heb voor de REV'IT! Climate, is omdat dit jack perfect onder de motorjas past (let erop dat je wel de warmte fleece uit je motorjas haalt), je warm houdt en omdat er op de borst, mouwen en rug nóg een windstopper zit, die een extra brug vormt tegen de kou. Dit jack kun je ook prima casual dragen, en is makkelijk klein te maken en mee te nemen.

Hoewel vooral het afkoelen van de torso zorgt voor het koud worden op de motor, kun je ook voor de broek dezelfde theorie aanhouden. Een geschikte mid-layer is bijvoorbeeld de wat dikkere REV'IT! Gamma 2 met windstopper, of de erg comfortabele REV'IT! Nanuk, die van dunne maar zeer warme materialen is gemaakt.

Met de bovenstaande uitleg kies je voor je lichaam de perfecte opbouw om lekker warm te blijven. Maar hoe zit het dan met de handen en de voeten?

74,99 €51,99

Wanneer je in de winter doorrijdt adviseren wij om Gore-tex winter handschoenen te dragen. Ook bij deze producten heeft het Gore-tex membraan de beste waterdichtheid en ademt deze maximaal. Winterhandschoenen zijn gevoerd, per merk en soms model wordt gekozen voor diverse binnenvoeringen. Bij de winterhandschoenen is het van belang dat deze niet te strak zitten, want de lucht tussen je handen en de handschoen neemt je lichaamswarmte aan en is daarmee een isolator. Heb je snel koude handen, en geen handvat verwarming? Dan kun je als extra isolator kiezen voor onderhandschoenen. Let erop dat je handschoenen daarna niet te strak zitten, anders mist het gebruik van een extra laag zijn doel.

Zeker in de winter, kun je het best kiezen voor motorlaarzen met een Gore-tex membraan. Omdat dit membraan het best ademt, kan het transpiratie vocht zeer goed afgevoerd worden waardoor de voeten droog blijven en minder snel afkoelen. Om te zorgen dat je voeten beter op temperatuur blijven, kies je voor motorsokken die gemaakt zijn voor motorrijden in de winter. Deze sokken zijn van de juiste stoffen gemaakt, wat ervoor zorgt dat transpiratie vocht sneller wordt afgevoerd, en door toevoeging van Marino wol als extra isolatie fungeert.

De laatste koudebrug is de nek. In de winter kun je kiezen voor een kol of een helm muts. Van belang is de materiaalkeuze. Het is absoluut een must dat je kol of helm muts voorzien is van een windstopper / waterafstotende laag. Hierdoor blijft de kou buiten. Zorg ervoor dat deze kol of helm muts alle huid tussen de helm en de jas bedekt en je blijft lekker warm.

Zowel bij de jas, de broek, de handschoenen, de laarzen en de kol geef ik aan dat je voor de winter het best kiest voor een kledingstuk met een windstopper, zodat je de eerste scherpe kou tegenhoudt. Daarnaast heb je een extra isolatielaag nodig, gemaakt van materiaal dat warm is, ademt en bij voorkeur ook winddicht is. Om het af te maken gebruik je op de huid de vochtregulerende onderkleding. Met deze perfecte opbouw trotseer jij de winter!

Kun je hulp gebruiken met het uitzoeken van motorkleding, en wil je gebruik maken van mijn expertise? Stuur me dan een mail: verkoop@motorkledingoutlet.nl, dan neem ik contact met je op.

Groet Unknown,
MotorkledingOutlet.nl

Weet je het zeker?
ok
annuleren